New Media Lightpainting

Dit project heb ik samen met Kristof gemaakt. Hij heeft het grootste deel van de code geschreven om de drone correct te laten vliegen. Hieronder kan je enkele stappen zien die we genomen hebben om tot het eindresultaat van ons project te komen. Have fun!

Idee & Start

In eerste instantie hadden we het idee om iets bestaands beter te maken aan de hand van nieuwe technieken. Maar uiteindelijk zijn we toch gegaan voor het eerder kunstzinnige en hebben we de nadruk gelegd op de experience. Namelijk: we laten een drone vliegen met een lampje en maken daar een lange belichtingsfoto van. De drone besturen we door middel van de beweging van je vinger.

Eerste testen met de drone in 'de' oude sportzaal.

Onze drone, een Parrot Ar drone 2.0

Kristof werkte als een paard. Terwijl ik de deadline nog comfortabel ver weg vond zijn, had hij al een goede library gevonden om de drone te laten vliegen en een drone aangeschaft! Je kan je geen betere collega voorstellen... Ondertussen had ik ervoor gezorgd dat de LeapMotion goed patronen kon tekenen en dat er een goede output was waar de drone iets mee zou kunnen doen.

Opbouw project

Ducktape=professioneel.

Het samenvoegen van het tekenen en het laten vliegen van de drone ging heel vlot. Op het begin was de drone niet echt goed te besturen. Het naar links en rechts vliegen was niet evenredig met het stijgen en dalen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat verticale bewegingen langer uitgevoerd worden dan de horizontale. Verder had de drone ook steevast een eigen willetje en enorm veel last van elk object in een straal van 749km...
Op dit punt stond de basis van het project op poten. Nu konden we overgaan tot het uitvoeren van de andere delen.

Afwerking

Testen voor het greenscreen.

Deze andere delen waren er vooral op gericht om ervoor te zorgen dat de lightpainting goed verliep. Toen we de drone met een paar leds lieten vliegen was het geheel totaal ontregeld en reageerde de drone in eerste instantie totaal niet meer. Er was niet genoeg licht voor de drone om correct te zien waar hij zich bevond in de ruimte. Toen hebben we wat studioverlichting op de ondergrond gezet en met matten een patroon gemaakt ter oriëntatie.

Tekenen, dan laten vliegen...

...en dan fotograferen

Bedankt

Verder wil ik nog Kristof bedanken voor alle hulp en het harde werk. Ondanks onze verschillende meningen over het plaatsen van een '{' na een functie - wat ik je nog steeds kwalijk neem en wat je zeker in de nabije toekomst anders moet gaan aanpakken - vond ik het een goede samenwerking ;-).